ویتامین D را جدی بگیرید!

ویتامین دی (Vitamin D) یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند. بنابراین ویتامین D را جدی بگیرید!

ویتامین D را جدی بگیرید!

چگونه ویتامین دی را از نور خورشید جذب کنیم؟

منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع غذایی، نور آفتاب است، به طوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تأمین می‌کند. ویتامین دی توسط پوست از نور خورشید جذب بدن می شود. اما بسیاری از مردم نمی توانند زمان زیادی در معرض نور خورشید باشند و دچار کمبود این ویتامین ضروری می شوند.

بنابراین ویتامین D را جدی بگیرید!
به یاد داشته باشید که باید بخش اعظمی از بدن شما در معرض نور خورشید قرار گیرد. چنانچه فقط صورت و دست‌های شما در معرض نور باشد، قطعاً ویتامین D چندانی تولید نخواهد شد.

ویتامین D را جدی بگیرید!

چنانچه مایلید ویتامین D بدن خود را از نور خورشید تأمین نمائید، اطمینان حاصل کنید که به هیچ وجه دچار آفتاب سوختگی نمی‌شوید. گرچه نور خورشید سالم است اما آفتاب سوختگی فرایند پیری پوست را تشدید کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. چنانچه باید برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی را بدون کرم ضد آفتاب سپری کنید اما پس از این زمان کرم ضد آفتاب بزنید.

ویتامین D را جدی بگیرید!

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین d

کمبود ویتامین دی باعث به وجود آمدن بسیاری از بیماری ها از جمله پوکی استخوان، نرمی استخوان، دیابت، ام‌اس ، بیماری‌های خود ایمنی، سرطان، SAD (اختلال عاطفی فصلی)، درد مزمن و عفونتهای مکرر خواهد شد. کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌گردد. 

بنابراین ویتامین D را جدی بگیرید!

ویتامین D را جدی بگیرید!

درمان کمبود ویتامین دی و مکملهای ویتامین d

ویتامین D منسوب به ویتامین نور خورشید است، اما از آنجایی که این روزها امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به حد کفایت وجود ندارد، ضرورت ایجاب می‌کند که افراد این ویتامین را از برنامه‌ی غذایی یا مکمل‌ها تأمین نمایند.

متأسفانه، تعداد انگشت‌شماری از غذاها حاوی مقادیر عمده‌ای ویتامین D هستند، به همین دلیل کمبود این ویتامین بسیار شایع است.

انواع مختلفی از ترکیبات ویتامین D برای درمان در دسترس هستند. دو شکل ویتامین دی که بیشتر در دسترس هستند ارگوکلسیفرول (vitamin D2) و کوله کلسیفرول (vitamin D3) هستند. ازآنجا که ویتامین دی۳ فرم طبیعی ویتامین بوده و ممکن است ویتامین دی را به شکل موثرتری افزایش دهد، بیشتر توصیه می‌گردد.

درمان به وسیله مکمل‌های ویتامین D انجام می‌شود که ممکن است به صورت تزریقی یا خوراکی (قرص و شربت) باشد. پزشک با توجه به شرایط بیمار، سن و میزان کمبود، روش مناسب را توصیه می‌کند.

ویتامین D را جدی بگیرید!

یک نکته مفید:

برخی قارچ ها نیز درست مانند انسان مقادیر زیادی ویتامین D در تماس با نور خورشید تولید می کنند. قارچ هایی که در تاریکی پرورش می یابند، عاری از این ویتامین هستند اما برخی از گونه های قارچ ها که در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی رشد می کنند، سرشار از ویتامین D هستند.

نتیجه گیری:

کمبود ویتامین D یکی از شایع‌ترین نمونه‌های کمبود مواد مغذیست. کمبود این ویتامین برای بسیاری از افراد خطری جدی‌ است و باعث بروز انواع بیماری ها می شود.

تنها روش برای آگاهی یافتن از اینکه دچار کمبود ویتامین D هستید یا خیر و اینکه نیازی به مصرف مکمل دارید یا خیر، آزمایش خون است.

ویتامین D را جدی بگیرید! و از نقش این عنصر حیاتی در استراتژی های سلامت خود غافل نباشید.

ویتامین D را جدی بگیرید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *