در آلرژی غذایی، هنگامی که بدن شما نسبت به تعدادی

تغذيه درمانی برای آلرژی های غذایی و عدم تحمل غذاها

 بسياری از افراد نسبت به برخی غذاها، واکنش‏های ناسازگار نشان می دهند، اما بيشتر اين واکنش‏ها عدم تحمل غذایی هستند نه آلرژی (حساسيت) غذایی.

در آلرژی غذایی، هنگامی که بدن شما نسبت به تعدادی

کمتر از 8 درصد کودکان زير 3 سال و 4 درصد بزرگسالان دارای آلرژی غذایی هستند، ولی عدم تحمل غذایی بيشتر شايع است.

به دليل اينکه علائم عدم تحمل غذایی شبيه به علائم آلرژی غذایی است، افراد اغلب اين دو را با هم اشتباه می گيرند.

آلرژی غذایی باعث خارش دهان، کهير، ورم کردن لب‏ها و صورت و زبان و گلو، سختی تنفس، سرگيجه يا غش می ‏شود. همچنين علائمی مانند استفراغ و تهوع، دل درد و اسهال دارد که در عدم تحمل غذایی نيز ديده می ‏شوند.

  allergic-reaction2 allergies Allergy-Front_photo3-300x279 

در آلرژی غذایی، هنگامی که بدن شما نسبت به تعدادی از غذاها عکس العمل نشان می ‏دهد، واکنش های زير به ترتيب اتفاق می‏ افتد:

1- سيستم ايمنی بدن به طور اشتباه، ماده غذایی را به‏ عنوان يک ماده مضر شناسایی می کند.

2- لذا برای مبارزه با اين ماده‏ مضر، آنتی بادي‏هایی توليد می کند.

3- دفعه‏ بعد، حتی اگر مقدار خيلی کمی از آن ماده غذایی را بخوريد، آنتي بادي‏ها آن را تشخيص می ‏‏دهند و به سيستم ايمنی بدن شما اطلاع می ‏دهند.

4- سپس سيستم ايمنی بدن، باعث آزاد سازی آنتی هيستامين و ساير مواد به داخل خون می ‏گردد که منجر به بروز علائم آلرژی می شود.

بر خلاف آلرژی غذایی، در عدم تحمل غذایی، سيستم ايمنی بدن دخالتی ندارد.

اگر شما مبتلا به عدم تحمل غذایی باشيد، شايد بتوانيد مقادير کم يک ماده غذایی را بدون بروز هيچ علائمی بخوريد، ولی در آلرژی غذایی حتی مصرف کمترين مقدار از آن ماده غذایی، می تواند باعث بروز علائم آلرژيک جدی و خطرناک گردد.

download

حالت ‏هایی‏ از عدم تحمل غذایی که اغلب با آلرژی غذایی اشتباه می شوند:

1- فقدان يک آنزيم لازم براي هضم کامل يک ماده غذایی. مثل فقدان آنزيم لاکتاز در بيماری عدم تحمل لاکتوز که با نفخ، دل‏ درد و اسهال همراه است.

در آلرژی غذایی، هنگامی که بدن شما نسبت به تعدادی

2- سندرم روده تحريک پذير (IBS). اين بيماری مزمن باعث دل‏ درد، يبوست و اسهال می گردد.

3- مسموميت غذایی. اين حالت با ورود ميکروب موجود در غذاهای فاسد يا ساير سموم به بدن ايجاد می ‏شود. مسموميت غذایی می‏ تواند علائم شديد و وخيم گوارشی را باعث شود.

4- حساسيت به مواد افزودنی غذاها. بعضی افراد بعد از مصرف برخی مواد افزودنی موجود در غذاها دچار علائم گوارشی و ساير علائم می ‏شوند، مثلا سولفيت‏هایی که براي نگهداری ميوه‏هاي خشک و کنسروها به کار می روند، می توانند باعث بروز حملات آسمی در افراد دچار آلرژی شوند.

5- استرس‏های مداوم يا عوامل روحی- روانی. گاهی اوقات فقط تصور يک ماده غذایی يا فکر کردن در مورد آن، باعث بدحالی شما ميی شود که دليل آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

هنگامي که عدم تحمل يک ماده غذایی شما را عاجز مي کند، آلرژي غذایی مي تواند برای شما خطرناک تر باشد.

6- بيماری سلياک. اين بيماري مزمن گوارشی با خوردن گلوتن آشکار می ‏شود. گلوتن، پروتئين موجود در گندم، جو و چاودار است. لذا مصرف مواد غذایی که از اين غلات تهيه شده اند مانند نان، ماکارونی، کيک و کلوچه، اين بيماری را تشديد می کنند. علائم بيماری سلياک شامل اسهال، دل‏ درد و نفخ است.

مواقعی که سلياک باعث ايجاد پاسخ سيستم ايمنی بدن می گردد، در حقيقت يک واکنش غذایی پيچيده فراتر از يک حساسيت غذایی رخ می دهد.

راه های تشخيص آلرژی غذایی در کودکان

مادران می توانند هر يک هفته يکی از مواد غذایی آلرژی زا را از برنامه غذایی فرزند خود حذف کنند تا متوجه شوند که آيا فرزندشان به ماده خاصی آلرژی غذایی دارد يا نه.
اگر آلرژی غذایی منشا ژنتيک داشته باشد در دوران شيرخوارگی بروز می کند، به گونه ای که اگر مادر ماده غذایی آلرژی زا را بخورد علايم آلرژی در نوزاد ظاهر می شود.
ممکن است کودک بين شش تا 12 ماهگی نتواند برخی از مواد غذایی را تحمل کند بنابراين بايد بين آلرژی و عدم تحمل غذایی تفکيک قايل شويم. اگر کودکي تا يک سالگی ماده غذایی خاصی را تحمل نکرد بايد بعد از يک  سالگی نيز آن ماده غذایی را به او بخورانيم چون اگر بعد از يک سالگی دچار علايم آلرژی شود مشخص می شود که او به ماده غذایی خاصی حساسيت دارد.

در آلرژی غذایی، هنگامی که بدن شما نسبت به تعدادی

توصيه ها:

  • بهترين راه کاهش عوارض آلرژی غذایی، حذف ماده غذایی است که به آن آلرژی داريم،  البته ممکن است ماده آلرژی زا دارای برخی مواد مغذی باشد. در اين شرايط بايد مواد ديگر را جايگزين آن کنيم.
  •  اگر شما نسبت به يک يا چند ماده غذایی واکنش ناسازگار نشان می دهيد، حتما به پزشک مراجعه کنيد، زيرا مهم است که پزشک تشخيص دهد آيا شما دچار آلرژی غذایی هستيد يا عدم تحمل غذایی؟
  •  هنگامی که عدم تحمل يک ماده غذایی شما را عاجز می کند، آلرژی غذایی می تواند براي شما خطرناک تر باشد.
  •  اگر مبتلا به آلرژی يا حساسيت غذایی هستيد، سعي کنيد کم کم مواد غذایی را که باعث ايجاد حساسيت در شما می شوند، شناسایی کرده و از مصرف آنها خودداری کنيد.

تغذيه درمانی برای آلرژی های غذایی و عدم تحمل غذاها    در آلرژی غذایی، هنگامی که بدن شما نسبت به تعدادی

درباره کینوا و آمارانت

کینوا و آمارانت از بهترین و خارق العاده ترین غذاهای ضد آلرژی هستند.

آمارانت     آیا کینوا را می شناسید؟

اضافه کردن این محصولات به رژیم غذایی باعث دوری از آلرژی و حفظ سلامتی می شود. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به حذف علائم آلرژی از بدن کمک می کنند.

بهتر است قبل از مصرف این مواد غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

کینوا و آمارانت غذاهایی هستند كه می توانند جايگزين نان و برنج شده و منبع اصلی كربوهيدرات‌ها و البته پروتئين باشند.

برای اولین بار خرید کینوا و امارانت در ایران توسط شرکت کیان فود امکان پذیر شد و این محصول ارزشمند به راحتی در اختیار هموطنان تهرانی و شهرستانی قرار می گیرد.

کینوا و آمارانت با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت توسط شرکت کیان فود ارائه می شود.

بدون مراجعه حضوری و فقط با یک تماس تلفنی(09376168558) می توانید کینوا و آمارانت بخرید. پیک شرکت کیان فود سفارش شما را درب منزل تحویل می دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *