بورانی چهار رنگ

بورانی چهار رنگ
بورانی مخلوط سبزی‌های پخته و ماست است که یک پیش غدا محسوب می‌شود.
در صورتی که می‌خواهید شام سبکی برای خود تهیه کنید، می‌توانید بورانی را به عنوان غذا در نظر بگیرید و میل کنید.

بورانی چهار رنگ

فواید و خواص:

اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود. ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست. این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله A، K، D و E بوده و حاوی مواد معدنی خوبی نیز هست.

لبو همان چغندر پخته‌است. لبو دارای مواد مغذی و ترکیبات موثر فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتانین، اسیدمالونیک، الکل گیاهی، ساپونین، پروتئین و فیبر است.

لبو خواص مفید ضد سرطان، ضدالتهاب، آنتی اکسیدان، تقویت دستگاه ایمنی، افزایش قدرت جذب اکسیژن در سلول‌ها، تحدید جوانی، سم زدا دارد.

بادمجان یکی از صیفی جاتی است که در تمام فصول سال وجود دارد و بر خلاف تصوراتی که آن را بی خاصیت می داند سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است. بادمجان خواص دارویی فراوانی دارد.

از ویتامین های موجود در بادمجان می توان به ویتامین های گروهB ، ویتامین A و C و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، فسفر، مس، گوگرد، منیزیم، پتاسیم و آهن اشاره کرد.

کدو حلوایی غنی از ویتامین A، C و E می‌باشد. منبع خوبی از ترکیبات فلاوونوئید پلی‌فنولیک مثل بتاکاروتن و آلفا کاروتن، کرپتوگزانتین، لوتئین، زئاگزانتین است. (کاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود). ســرشار از ویــتامین‌های B کمپلکس، مثل فولیت‌ها، نیاسین، ویتامــین‌های B6، تــیامین و اسیدپانتوتنیک است. حاوی املاح معدنی مثل مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر می‌باشد. دانه‌های کدو تنبل، بهترین منبع تأمین فیبر و اسیدهای چرب اشباع‌نشده و مفید برای قلب هستند.

 

طرز تهیه بورانی چهار رنگ:

برای تهیه بورانی اسفناج، اسفناج پخته را توسط میکسر به صورت پوره در می آوریم، سپس نمک و فلفل سیاه و ماست را اضافه می کنیم.

برای تهیه بورانی لبو، لبوهای پخته شده را توسط میکسر به صورت پوره در می آوریم. سپس نمک و فلفل سیاه و ماست را اضافه می کنیم.

 

برای تهیه بورانی بادمجان ابتدا بادمجان‌ها را کباب می کنیم و پوست می گیریم و به صورت پوره در می آوریم. سپس نمک و فلفل سیاه و سیر و ماست را اضافه می کنیم.

بورانی چهار رنگ

برای تهیه بورانی کدو حلوایی نیز برش‌های کدو حلوایی پخته را توسط میکسر به صورت پوره در می آوریم، سپس زعفران و ماست را اضافه می کنیم.


بورانی چهار رنگ

چهار بورانی را در ظرفی که می خواهیم سرو کنیم کنار هم می ریزیم و با گردو تزئین می کنیم.

بورانی چهار رنگ بسیار لذیذ و سرشار از خاصیت بوده و جلوه بی نظیری به سفره شما می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *