تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه

تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه

مانند سایر غلات، کینوا هم در رنگ های مختلف وجود دارد. کینوا سفید بیشتر از بقیه در دسترس است و در واقع یک رنگ مایل به زرد دارد که به آن کینوا طلایی هم گفته می شود.
در واقع همه انواع کینوا دانه های یکسانی هستند و تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه از نظر مواد مغذی اندک است.

quinoa-white-red-black

کالری:

1/4 فنجان کینوا قرمز نپخته شامل 170 کالری است، در حالی که همان مقدار کینوا سفید شامل 172 کالری است.

کربوهیدرات و فیبر:

 1/4 فنجان کینوا قرمز شامل 32 گرم کربوهیدرات و 5 گرم فیبراست، در حالی که همان مقدار کینوا سفید شامل 31 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر است. اگر می خواهید در رژیم غذایی خود فیبر بیشتری مصرف کنید، کینوا قرمز انتخاب بهتری است. افزایش مصرف فیبر باعث کنترل گرسنگی می شود و سلامت قلب را بهبود می بخشد، همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

پروتئین و چربی:

مقدار پروتئین در انواع کینوا یکسان است. بر خلاف سایر غلات، کینوا حاوی مقادیر بالایی از اسید آمینه ضروری لیزین است، که آن را به یک منبع با کیفیت بالا از پروتئین تبدیل می کند.
اما تفاوت های جزئی بین رنگ های مختلف کینوا در میزان چربی وجود دارد.  1/4 فنجان کینوا قرمز شامل 2 گرم چربی و کینوا سفید شامل 3 گرم است.

ویتامین ها و مواد معدنی:

از نظر ویتامین ها و مواد معدنی کینوا سفید انتخاب بهتری است. 1/4 فنجان کینوا سفید خام 12 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه آهن، 50 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه ریبوفلاوین و 23 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه فسفر را تأمین می کند. همان مقدار کینوا قرمز 10 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه آهن و فسفر و 15 درصد از ارزش روزانه ریبوفلاوین را تأمین می کند. آهن و ریبوفلاوین سلول های قرمز خون سالم را پشتیبانی می کنند، و فسفر برای سلامت دندان و استخوان مورد نیاز است.

طعم، مزه و شکل ظاهری:

کینوا سفید ظریف ترین و سبک ترین بافت را دارد و بعد از پخت نرم تر از انواع دیگر کینوا است.
کینوا قرمز که بعد از پخت بیشتر به قهوه ای روشن تبدیل می شود، طعم شیرین تری دارد و بافت آن هنگام جویدن بیشتر حس می شود. کینوا قرمز تا حدودی از نظر طعم و بو شبیه فندق است.

کینوا قرمز برای تهیه سالاد سرد انتخاب بهتری است زیرا شکل خود را بعد از پخت حفظ می کند.

کینوا سیاه عطر و طعم خاکی تری دارد و کمی شیرین مزه تر از کینوا سفید است و رنگ سیاه خود را بعد از پخته شدن حفظ می کند.

با وجود اینکه تفاوت اندکی در عطر و طعم انواع رنگ های کینوا وجود دارد ممکن است بافت و طعم یکی از آنها شما را برای یک غذای خاص بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.

تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه


انتخاب کینوا مناسب برای دستورات غذایی متفاوت:

از آنجایی که کینوا سفید بافت نرم تر و طعم ملایم تری دارد به عنوان جایگزین برنج مناسب تر است. ولی کینوا قرمز و سیاه چون طعم قوی تری دارند ممکن است طعم آنها به دیگر مواد غذایی غلبه کند. با این حال کینوا قرمز و سیاه برای سالاد و دیگر غذاهایی که نیاز است دانه ها شکل خود را حفظ کنند مناسب تر است.
شما ممکن است یکی از انواع کینوا را در یک غذای خاص ترجیح بدهید، مثلاً برای تهیه پودینگ انبه، کینوا سیاه مناسب تر است زیرا رنگ آن در کنار رنگ انبه زیباتر می شود.
کینوا قرمز به دلیل اینکه تضاد رنگی خوبی با سبزیجات سبز ایجاد می کند در سالادها جذاب تر است.

همچنین کینوا سیاه در کنار سبزیجات با رنگ روشن و دانه های قرمز انار بسیار زیباست.

تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه

زمان پخت انواع کینوا:

کینوا سفید سریع تر از بقیه انواع آن پخته می شود.

پخت کینوا قرمز در حدود 3 تا 4 دقیقه بیشتر از سفید طول می کشد. و کینوا سیاه حدود 5 تا 6 دقیقه بیشتر از کینوا سفید زمان جهت پخت نیاز دارد.

تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه

نتیجه گیری:

تفاوت کینوا سفید، قرمز و سیاه از نظر ارزش غذایی اندک است ولی در طعم، بافت و زمان پخت متفاوت هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *