انواع غذا با کینوا و سبزیجات

دانه های خوراکی گیاه کینوا یکی از محبوب ترین غذاهای سالم در جهان است. طبخ کینوا بسیار آسان و سریع است. انواع غذا با کینوا و سبزیجات را می توان تهیه کرد. در اینجا دستورات غذایی میترای عزیز دوست و همراه همیشگی کیان فود ارائه شده است. 

کینوا و سبزیجات

امروز در خدمت شما عزیزان هستم با کینوا و سبزیجات که خیلی خیلی خوشمزه و عالی میشه. 
کینوا گیاه بومی آمریکای جنوبی هست،
جزو غلات نیست ولی خواص مشابه و حتی بالاتر و بیشتری داره و برای افرادی که به گلوتن موجود درگندم حساسیت دارن بسیار مناسبه هم میشه باهاش غذا درست کرد و هم سالاد ، مشابه برنج پخته میشه و خوش هضم تر از برنجه.
به دلیل خاصیت زیادی که داره بهش میگن مادر همه دانه های خوراکی ، اسم دیگه ای که بهش نسبت داده شده خاویار گیاهیه.
منبع غنی پروتئین ، منیزیم ، فیبر، فسفر، پتاسیم ، آهن ، ویتامین (b2 ) و سرشار از کربوهیدرات های مفید برای تامین انرژی بدن هست.
کمک به لاغری ، ضد پیری ، ضد کلسترول و تسکین دهنده دردهای میگرنی ، با دیابت نوع (2) مقابله میکنه.

طرز تهیه :

برای هر یک پیمانه کینوا 2 الی 3 پیمانه آب لازمه، مثل برنج بستگی داره نرم یا دون بخواهید.
سبزیجات مختلف به دلخواه ، مثل هویج ، گوجه فرنگی ، لبو پخته شده ، کدوی سبز ، ذرت ، لوببا ، قارچ ، بادمجون ، بروکلی.
اسفناج یا جعفری و یا گشنیز … در آخر باید اضافه شن.

نمک ، فلفل ، پودرپاپریکا
کینوا رو در قابلمه بریزید و با آب و کمی نمک مثل برنج بپزید حدود 15 دقیقه ولی با حرارت کم چون نباید ته دیگ بشه،وقتی آب کینوا تبخیرشد تست کنید که به اندازه دلخواه نرم شده باشه ،اگر لازم بودکمی آب اضافه کنید.
بنا به سلیقه و ذائقه خودتون از سبزیجاتی که نام بذردم چند تاکه دوست دارید انتخاب و خرد کنید و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کره گیاهی کمی تفت بدید ، نمک و فلفل و پودر پاپریکا بریزید و وقتی کینوا آماده شد به سبزیجاتتون اضافه کنید و با هم مخلوط کنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید.
نوش جونتووووون😍

انواع غذا با کینوا و سبزیجات

سبزیجات تازه رشته ای و کینوا

غدای امروزمون کاملاً  وگان هست و برای گیاهخواران عزیز مناسبه. 

تا به حال دقت کردید که کار کردن با سبزیجات تازه و رنگارنگ ، روح آدمو تازه میکنه 😉
اول حدود 150 گرم کینوا رو در آبکش ریز ریختم و شستم و بعد در قابلمه با 700 میلی لیتر آب و کمی نمک گذاشتم مثل کته بپزه ، وقتی آبش رو کشید خاموش می کنم و درب قابلمه رو میذارم تا روی حرارت خاموش دم بکشه.
کلی هویج رو پوست گرفته و بشکل رشته ای خرد کردم ، هم با دستگاه میشه و هم یک نوع پوستکن که سرش شیار شیاره و هم خیلی ساده روی تخته و با چاقو فقط کمی بیشتر زمان می بره.
دو سه تا کدوی سبز رو هم که کلا روی تخته بصورت رشته ای برش زدم و هر کدام رو جداگانه کمی تفت دادم تا مثل اسپاگتی نرم شن.
دوتا گوجه فرنگی بزرگ رو به شکل تقریبا خلالی خرد کردم و با کمی کره گیاهی تفت دادم ، کمی رب گوجه و رب پاپریکا ریختم ، کمی ذرت پخته روی گوجه فرنگیها ریختم ، نمک و فلفل و کمی پودر سیر ریختم ، بعد کینوای پخته شده و هویج و کدو رو اضافه کردم و با هم یکی دو دقیقه تفت دادم تا به خورد هم برن.
با آب لیموی تازه و کمی سالاد خیلی میچسبه.
نوش جونتووووووون 😍

انواع غذا با کینوا و سبزیجات

دمی بلغور و کینوا با سبزیجات

سلام دوستان گل و نازنین ، بعد از چند روز غذاهای گوشتی و پرخوری بزنیم به خط سالم خوری😂😂

خلاصه که بعد از چند روز پرخوری و کباب و شیشلیک و….. امروز گفتم یک غذا با کینوا و سبزیجات و بلغور درست کنم😂
دو پیمانه بلغور رو مثل کته پختم ، 100 گرم کینوای سیاه رو هم جدا مثل کته پختم و قاطی بلغور کردم ، دوتا کدو رو با پوست حلقه حلقه کردم ، دو سه تا هویج رو پوست گرفتم و حلقه حلقه کردم و 10 دقیقه در آب جوش ریختم و گذاشتم آب پز شه و آبکش کردم و آب سرد گرفتم روش تا رنگ سبز کدو حفظ شه ، دوتا گوجه فرنگی رو خرد کردم و سبزیجات رو با بلغور و کینوا مخلوط کردم و یکی دو قاشق غذا خوری روغن زیتون ریختم و در ماهیتابه بزرگی روی حرارت گذاشتم و با هم مخلوط کردم ، نمک و فلفل زدم و کمی هم آب لیموی تازه ریختم و در ظرف مناسب سرو کردم
شما عزیزان اگر دوست دارید سبزیجات دیگری مثل قارچ یا فلفل دلمه و یا گل کلم و…. می تونید اضافه کنید.
نوش جونتوووووووون 😍

انواع غذا با کینوا و سبزیجات

سلام صبح زیباتون بخیر ، خوب روز عید بوده و حسابی غذاها و خوراکیهای پرکالری نوش جون کردید ، حالا نوبت یک غذای سالم و مفیده که هم خوشمزه و هم پرخاصیت و هم بی ضرر رسیده😉

این غذا گوشت و مواد لبنیات نداره و گیاهخواران عزیز میتونن از خوردنش لذت ببرن. 
یک پیمانه پلوپز کینوای سفید رو مثل کته بپزید ولی خیلی نرم و له نشه.
یکی دوتا هویج رو پوست گرفته و حلقه حلقه کنید و با کمی کره گیاهی یا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یه کم تفت بدید ، یکعدد بادمجان و یکعدد کدو رو هم با پوست در اندازه دلخواه خرد کنید و اونهارو هم تفت بدید و به هویج ها اضافه کنید ، بنا به ذائقه تون کمی زیتون هسته گرفته رو از وسط دو نصف کنید و به بقیه مواد اضافه کنید ، در ماهیتابه بزرگی سبزیجات و کینوای پخته شده رو با هم مخلوط کنید یک و نیم قاشق غذاخوری رب گوجه بریزید ، نمک ، فلفل سیاه ، کمی زردچوبه ، پودر سیر و کمی پودر پاپریکا یا فلفل قرمز بریزید ، یکی دو قاشق روغن زیتوت و چند پر ریحون تر و تازه ، آب لیموی تازه هم اضافه کنید تا به طعم دلخواهتون برسه 😀
نوش جونتوووووووون 😍

انواع غذا با کینوا و سبزیجات

کینوا و سبزیجات

دوباره نوبت رسیده به کینوا و غذایی مفید و انرژی زا و پرخاصیت

انواع غذا با کینوا و سبزیجات را با توجه به سلیقه و ذائقه خود می توانید تهیه کنید.
از 200 گرم کینوای سه رنگ استفاده کردم (میتونید فقط از یک رنگ استفاده کنید) ، دوسه عدد هویج خلالی خرد و کمی با کره گیاهی تفت دادم ، فلفل دلمه خلالی خرد و کمی تفت دادم ، دوسه عدد گوجه فرنگی خرد و اضافه کردم ، دوسه عدد سیب زمینی بنفش خلالی خرد و سرخ کردم یک قاشق غذاخوری رب گوجه و یک قاشق غذاخوری رب پاپریکا ریختم ، کینوا رو مثل کته درست کردم و نمک و فلفل و پودر سیر زدم و وقتی آب کینوا کشیده شد به موادی که تفت دادم اضافه کردم و در همون ماهیتابه با هم مخلوط و روی حرارت کمی با هم تفت دادم و جند پر اسفناج درسته اضافه کردم که با حرارت ، اسفناجها هم نرم شدن ، کمی آب لیموی تازه اضافه کردم و سرو کردم.

طرز تهیه رب پاپریکا 

برای تهیه رب پاپریکا،فلفل دلمه قرمز رو حسابی در میکسر له کنید و بدون روغن آنقدر تفت بدید که دیگه آب نداشته باشه چون کپک میزنه ، وقتی آبش رو کشید کمی نمک دریایی اضافه کنید و کمی فلفل قرمز تند بریزید و کمی روغن زیتون یا روعن مایع ، وقتی خنک شد داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
اگر شما هم درست کردید ، نوش جونتوووووون😍

انواع غذا با کینوا و سبزیجات

با تشکر از میترای عزیز که انواع غذا با کینوا و سبزیجات را در این مطلب آموزش دادن.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *